В складних умовах війни українські підприємці шукають будь-яку підтримку для забезпечення нормального функціонування та розвитку власної справи. І дуже часто знаходять ресурси, бо для того існує досить багато можливостей. Наприклад, чимало представників бізнесу успішно користуються грантовою допомогою. А ще є підприємці, які не тільки самі активно використовують наявні шанси, а й допомагають іншим «встояти на ногах». Тетяна Попова, релокована підприємиця з Харкова, - саме з таких. У березні 2023 року молода жінка була змушена покинути рідне місто і розпочати відновлення своєї діяльності в іншому регіоні країни.
Думка «А чи не розпочати власну справу?» приходить у голову багатьом. Інша справа, що не кожен готовий взяти на себе відповідальність за організацію бізнес-процесів, за вирішення всіх фінансових, юридичних та навіть побутових питань.
Юристка Тетяна Попова вперше замислилася про відкриття власного бізнесу під час пандемії коронавірусу. Тоді молода жінка вимушено опинилася вдома, її контакти з клієнтами скоротилися.
Як не дивно, саме карантин дав жінці змогу усвідомити, що важливо мати час не лише для роботи, а й для сім'ї. Внаслідок цього розуміння Тетяна прийняла несподіване рішення – стати підприємицею і самостійно обирати, як вона сама жартує, «коли відпрацьовувати свої 14 годин з 24». А працювала вона, дійсно, дуже багато.
У 2018 році Тетяна Попова закінчила Національну юридичну академію України імені Ярослава Мудрого. Проте ще до отримання диплома юриста дівчина набула значний досвід, встигнувши попрацювати в обласному та районних судах.
- Це була цінна практика, яка дозволила мені добре вивчити вимоги державних структур до бізнесу та дізнатися про більшість юридичних проблем, з якими доводиться стикатися підприємцям, - зазначає Тетяна.
Кожні пів року дівчина піднімалась по кар’єрному шляху, обіймаючі нові вищі посади. Знаковою стала робота помічником нотаріуса у сфері державної реєстрації юридичних осіб. До кола її обов'язків входила реєстрація бізнесів та забезпечення їх легального функціонування. Тетяна отримала можливість вдосконалити свої знання з питань реєстрації бізнесу та ознайомитися з юридичними тонкощами з обох сторін. Тож відповідь на найважливіше питання, яке виникає у кожного підприємця «Що я можу запропонувати своїм клієнтам?» у Тетяни Попової була.
Вона знала, що часто новозареєстровані підприємства не можуть собі дозволити взяти на роботу досвідченого бухгалтера, який до того ж має компетенції юриста. На початку свого зростання - перш ніж все наладиться - підприємці роблять купу помилок, та слушні поради експерта зможуть звести їх до мінімуму. Тетяна побачила наявну нішу і зрозуміла, що може заповнити її.
Юристка зареєструвалася як підприємець, взяла на роботу бухгалтерку, орендувала невелике приміщення і розпочала свою власну справу.
Перші клієнти компанії «PRAVO-BIZ» прийшли до молодої підприємиці за консультацією, решта – за рекомендацією задоволених отриманою послугою бізнесменів.
- Головний принцип для юриста полягає в тому, що він діє завжди на користь клієнта, а не на свою особисту вигоду. Хоча юристи також займаються бізнесом і потребують заробляти, пріоритетом повинна бути завжди довіра та інтереси замовника. Заробіток грошей не повинен ставати головною метою, а служити як винагорода за якісну та професійну допомогу, надану клієнтові. Ще на початку своєї кар'єри я зрозуміла, що довіру клієнта можна заслужити лише результатами своєї роботи. Головне – це забезпечити, щоб послуга, яку я надаю, виявилася кращою і повнішою, ніж очікувалася. Іншими словами, якщо клієнт прийшов за однією трояндою, я завжди намагаюся забезпечити йому цілий букет, - каже Тетяна.
На початку 2022 року у неї на підприємстві працювали уже три бухгалтерки. Фірма переїхала у новий офіс, нарешті і у фінансовому плані почали вимальовуватися дивіденди...
Війна стала для Тетяни не тільки гірким приводом переглянути деякі свої погляди та переоцінити пріоритети, а й серйозним загартуванням.
Жінка не дуже охоче згадує, як їй довелося залишати рідний Харків.
…З перших днів війни місто знаходилося під безперервними ворожими обстрілами. Артилерія, авіаудари. Сотні зруйнованих будівель. Тиждень в укритті. Переповнений залізничний вокзал. Жах від того, що не потрапить у вагон евакуаційного поїзда, в який буквально по головах передавали дітей і де вже була її маленька донька. Залишені на пероні речі…
Спочатку Тетяна, подібно до всіх, сподівалася, що цей кошмар швидко закінчиться. Але час спливав, ситуація не покращувалася… Довелося починати будувати життя на новому місці і відновлювати втрачені можливості.
- Я знала, що не стану сидіти, склавши руки, була готова працювати будь-де. Та мені зателефонував спочатку один з клієнтів-підприємців, потім - другий… Робота розпочалася.
На щастя, Тетяна вчасно змогла оцінити перемоги цифровізації. Всі потрібні їй документи зберігалися в надійному місці – на ноутбуці та в хмарному архіві.
Зростання Інтернет-технологій, діджиталізація державних та банківських послуг для бізнесу, можливість доступу до державних реєстрів з будь-якої точки України навели її на рішення – можна побудувати свою діяльність так, щоб мати можливість працювати з будь-якої точки світу. Ця рішучість та гнучкість допомогли Тетяні не тільки досить швидко адаптуватися до змін, але і розширити свої бізнес-можливості.
В Івано-Франківську, куди героїня переїхала з сім'єю, юристка запросила до себе на роботу бухгалтерку. Спеціалістка була з місцевих, добре зналася на справі, а ще розуміла, що доходи спочатку будуть скромними.
Втім якісна робота фірми не залишилася без уваги підприємців і почали з'являтися нові клієнти.
Через деякий час Тетяна, як представниця релокованого бізнесу, звернулася до Івано-Франківської торгово-промислової палати, написала заявку на грантову допомогу і отримала фінансову підтримку.
- Ми закупили нову техніку, необхідні меблі для офісу. А головне – приєдналися до жіночої бізнес-спільноти Франківщини.
Зараз Тетяна Попова тісно співпрацює з Івано-Франківською жіночою діловою палатою. На засіданнях вона традиційно інформує жінок-підприємиць про всі наявні грантові можливості.
- Членкині нашої Палати є дуже активними. Ми беремо участь в національних та міжнародних програмах, в тому числі грантових, допомагаємо представникам релокованого бізнесу. Палата є потужним ресурсом, і дуже добре, що у нас є такі фахові спікери як Тетяна Попова. Вона аналізує та доносить інформацію про типи грантів, особливо про ті, що сприяють розвитку підприємництва та створенню робочих місць, - каже очільниця жіночої ділової палати Олександра Федорук.
За власними спостереженнями Тетяни, можливості додаткового фінансування шукають найчастіше зрілі бізнесмени.
- Я б кожному підприємцю радила придивитися до грантових можливостей. Це не дуже складно, але одержана допомога може підтримати бізнес, створити додаткові робочі місця. Я бачила, як люди з хорошим бізнесом зазнавали невдачі просто тому, що вони не скористалися своїм шансом, - зазначає сама Тетяна. - Простий обмін корисною інформацією про ефективне використання додаткових можливостей може значно полегшити бізнес-процеси та забезпечити успіх. Щоб розвиватися, важливо не переставати дивитися в майбутнє та постійно працювати над самовдосконаленням. Щоб зберегти лідерські позиції, необхідно завжди думати про інновації та розвиток. Це нагадує заняття спортом. Що, на перший погляд, може здатися невеликими і непомітними досягненнями, з часом та наполегливістю призводить до значних змін. У бізнесі це працює так само. Для досягнення будь-якої мети необхідно докласти багато зусиль, і навіть найдрібніші успіхи на початковому етапі можуть відкривати дорогу до великих досягнень.
У Тетяни Попової є показова історія її клієнта - підприємця з Каховки, який намагався відновити свій бізнес в Івано-Франківську. Спочатку чоловік не вірив у можливість отримання підтримки від донорів. Після двох втрат бізнесу – спочатку у Луганську, а потім у Каховці – він став перед вибором: шукати додаткові можливості для перезапуску бізнесу чи залишати все та їхати за кордон. Бізнесмен намагався попри все зберегти підприємство, а ще заробити кошти на утримання своєї сім'ї, де росте дитина з інвалідністю.
- Оце і є мій успіх. Отримавши грант, підприємець вдало використав його, купивши обладнання та орендувавши виробниче приміщення. Людина залишилася в Україні, створила два нові робочі місця та продовжує сплачувати податки, - каже Тетяна. - Я люблю те, що роблю. Я зрозуміла, що можливо все! Завжди хотіла бути сам собі босом і працювати в творчій сфері, і я люблю допомагати людям. Це важка робота, але це свобода та задоволення, які я б ні на що не проміняла.
Бізнес-гранти – це дієва допомога бізнесу
Корисні поради від Тетяни Попової
Хоча безкоштовні гроші ніколи не можуть бути поганою річчю, є кілька застережень. Як і слід було очікувати, процес подачі заявок на гранти для малого бізнесу для жінок надзвичайно конкурентний. Тетяна Попова радить враховувати кілька речей, які власники бізнесу повинні знати, розглядаючи можливість отримання грантову допомогу.
Не відмовляйтесь від допомоги
В основі грантів для малого бізнесу лежить сприяння підприємництву. Цільова безповоротна фінансова допомога надається урядом України та іншими приватними донорськими та міжнародними організаціями різним власникам малого бізнесу, зокрема підприємствам або ФОПам.
Гранти можна отримати не тільки у вигляді грошей. Це може бути стипендія та навчання, експертна підтримка або технічна допомога обладнанням. Пам’ятайте, хоча гранти є доступними, існує також спеціальна допомога для малого бізнесу, яка надається у формі консультаційних послуг, інформації чи вказівок.
Для того, щоб отримати фінансову допомогу заявники мають відповідати певним критеріям і вимогам.
Якщо ви шукаєте грантове фінансування, почніть із того, щоб переконатися, що тип діяльності, для якого ви шукаєте фінансування, є прийнятним.
Уважно читайте умови
Часто грантодавці можуть вимагати пакет документів із вичерпним описом цілей використання коштів, детальною характеристикою продукту або послуги. Додатково можуть запросити надати інформацію про попередню фінансову діяльність, маркетинг, та інші деталі.
Слід знати, що у фінансуванні може бути відмовлено, якщо заявник планує покрити витрати на заробітну плату або, наприклад, на те, щоб погасити наявний борг.
Окрім відповідності вимогам, Тетяна Попова рекомендує перевірити конкретні цілі та результати грантової програми, щоб переконатися, що ви можете забезпечити те, що потрібно.
Також слід пам'ятати про час, який витрачається на подачу заявок.
Хороша новина полягає в тому, що існує незліченна кількість ресурсів для фінансування.
Оцініть свої переваги
Це один з основних показників, за допомогою якого спеціалісти з оцінки фінансування можуть порівняти вашу заявку та рентабельність інвестицій з іншими.
Якщо, наприклад, запропонований вами проєкт створить два робочих місця, так і вкажіть. Або, якщо ви виробник, то зазначте, що очікувана допомога здатна забезпечити зростання прибутку і вкажіть його реальний відсоток. Вкажіть наскільки інноваційна ваша технологія чи конкурентоспроможність вашого продукту порівняно з іншими, спробуйте використати підтверджені докази.
Не поспішайте
Багато заявників не розуміють, що процес оцінки може тривати кілька місяців, і в більшості випадків вони не можуть розпочати свій проєкт або нести будь-які витрати, доки їм не повідомлять, що вони успішні, і не буде підписано угоду про фінансування. Тому переконайтеся, що ваші плани відповідають процесу оцінювання.
Делегуйте
У більшості випадків підприємцю, який отримав грант, доведеться подавати регулярні звіти та виправдовувати свої витрати. Тому є сенс при необхідності попросити допомоги у фахівця. Людина не має знати все, тому слушна порада в деяких випадках може бути неоціненною. |
Коментарі