В Україні все більше жінок займаються підприємництвом. Деякі розпочинають свій бізнес з нуля, інші приймають нові виклики у вже існуючому бізнесі, але всі вони активно діють на економічному фронті.
Героіня цієї розповіді – стоматологиня з Харкова, власниця клінік і першого виробництва натуральної зубної пасти в Україні Юлія Чекалова. Які риси характеру успішної жінки-підприємиці притаманні саме їй?
Впевненість. Щоб бути успішною жінкою-підприємцем, потрібно мати віру в те, що людина може досягти всього, чого хоче. В 27 років Юля відкрила першу стоматологічну клініку у рідному Харкові. Для цього дівчина взяла в борг у друзів 70 тисяч доларів.
Клініка окупилася за півтора роки. За п'ять років вона стала однією з кращих в Харкові. Проте, як згадує Юлія Чекалова, перед тим, як остаточно прийняти рішення вона «навіть спати не могла». Та зараз підприємиця радить початківцям нічого не боятися, бо це досвід.
«Головне – це не комплексувати. Я розумію, що іноді дуже важко бути впевненою в собі, та нічого страшного. Варто лише передбачити найгірший сценарій того, що може с тобою статися, і розробити план виходу з тієї ситуації», - каже Юлія, і важко не підтримати її точку зору. Впевнена в собі людина має більші шанси на успіх, ніж та, яка боїться невдач і через те нічого не робить.
Наполегливість. Йти до своїх цілей, навіть коли стикаєшся з невдачами чи важкими часами, необхідно для успіху в будь-якій сфері. Особливо, коли земля йде з-під ніг в буквальному сенсі.
24 лютого з вікна своєї квартири, яка розташована на двадцятому поверсі, Юля побачила війну.
«Це було дуже страшно. Як уві сні. У багатьох людей тоді був ступор. Ми прокинулися в іншій реальності, та була змушена просто прийняти це».
Місто було постійно обстрілюване ворогом. Попит на послуги істотно впав. Мешканці Харкова почали масово виїжджати, більша частина працівників теж покинула місто. І хоча клініка продовжувала працювати, на роботу виходило тільки троє лікарів.
Спрогнозувати, що буде далі з бізнесом, було важко. Цей досвід мав би драматично позначитися на перспективах для майбутнього, але так не сталося. Юлія приймає рішення релокуватися на Франківщину: «Я просто обрала центр Західної України і поїхала».
Адаптивність. Людина, яка може пристосуватися до мінливих обставин, здатна впевнено рухатися вперед. Вона може «перемикати передачі» та змінювати свої плани, коли це необхідно для досягнення цілей.
Саме адаптивність допомогла Юлії Чекаловій не тільки влаштуватися на новому місці, але і побудувати міцні відносини з новими партнерами та клієнтами.
«Почати бізнес з нуля в будь-якому місті морально важко. Але ти мусиш працювати, а не сидіти і плакати», - каже жінка.
Івано-Франківськ – одне з найкомфортніших і найкрасивіших міст України, майже європейське, але не безрозмірне. Знайти житло на початку війни тут було вкрай складно.
Юля написала оголошення в сторіс, що шукає квартиру, і їй відповіли.
«Мені відповіли студенти-медики – майбутні гінеколог і косметолог, які висловили бажання допомогти. Не у всіх така історія – я знаю. Але мені пощастило. Це просто золоті люди! Вони нас зустріли, безкоштовно на місяць надали свою квартиру, познайомили з дуже цікавими представниками місцевого бізнесу».
До речі, за час повномасштабного вторгнення на територію Івано-Франківської громади перевезли бізнес 79 суб'єктів господарювання. Частина з них після деякого часу прийняли рішення повернутись додому. Ті, що залишились продовжують активно працювати, створюють робочі місця та наповнюють місцевий бюджет у вигляді сплачених податків.
Лідерство. Здатність керувати як зсередини, так і ззовні є ще одним важливим атрибутом успішних жінок.
Одна з найважливіших речей, яку у критичній ситуації змогла зробити Юлія, – це налагодити міцні стосунки з членами своєї команди.
«Дуже швидко я зрозуміла, що повинна продовжити працювати. Не тільки заради себе і своєї сім’ї, а і заради членів своєї команди. Керівниця клінікою в Харкові запропонувала відновити роботу, бо є попит на послуги. За п’ять років я підібрала дуже гарний колектив, яким я пишалась, бо це не тільки гарні лікарі, а й добрі люди. Кожен – це «бойова одиниця». Вони вірять мені, і я мушу їм показати, що я не боюсь. Дякуючи Богу, клініка не була в «мінусі», тому всі співробітники перші місяці продовжували отримувати заробітну плату».
Юля зізнається, що в неї була своя жіноча образа на обставини: «Я стільки робила, я іноді просто забувала про свою жіночість. Попри все у будь-яку годину я вставала і їхала на роботу, стільки вкладено сили, грошей, і все має зруйнувати війна?».
1 квітня 2022 року в Івано-Франківську підприємиця спочатку відкрила приватний стоматологічний кабінет – вона ніколи не припиняла працювати як лікар. Та всі зусилля жінка спрямовувала на відновленні повноцінної роботи клініки та виробництва. Урешті з Харкова переїхало 15 працівників, стільки ж залишилося, декілька людей виїхали за кордон. За словами Юлії, людей не вистачало, тому довелося створювати нові робочі місця.
Креативність. Творче мислення має важливе значення для розробки нових ідей і рішень, тому багато хто вважає це важливою характеристикою успішної жінки-підприємиці.
У нашої героїні була дуже сильна мотивація до креативності. У Юлі є одинадцятирічний син, який страждав від бронхіальної астми. Вперше зубну пасту без алергічних домішок Юлія створювала саме для нього. І тільки потім це стало другою справою її життя.
«Коли сину було п'ять років, у нього стався серйозний напад з зупинкою дихання. Я подумала, що втрачаю дитину, - згадує Юлія. – Після цього я почала думати, що маю зробити, щоби цього більше не повторилося. Стала аналізувати, що син їсть, чим користується. Так виникла ідея зробити натуральну зубну пасту, яка б йому не шкодила».
Юлія знайшла в інтернеті рецепт, змішала всі інгредієнти та дала синові. А те, що залишилося на тарілці, лікарка пофасувала у шприци та просто подарувала своїм пацієнтам. Усім сподобалося. Так виникла ідея почати виробництво власної зубної пасти.
Проте, виявилося, що зробити це не просто – потрібно дороге обладнання. Зі своєю ідеєю жінка пішла до одного з власників великої компанії. За словами Юлії, переговори тривали довго, але закінчилися для неї успішно. На отримані кошти у 2018 році підприємиця випустила першу партію натуральної зубної пасти власного бренду MFT, який позиціонує себе як «українська натуральна зубна паста, розроблена мамою-стоматологом».
Зараз на виробництві, окрім пасти, випускається ціла серія засобів догляду за ротовою порожниною і косметологічної продукції. Це - ополіскувачі, спреї, жуйка, льодяники без цукру, бальзами для губ тощо. В планах – випустити унікальну зубну щітку.
Організаторські здібності. Успішні підприємці демонструють свої організаційні здібності, керуючи завданнями, відстежуючи терміни виконання, а також налагоджуючи та підтримуючи спілкування з членами команди.
Ця здібність стовідсотково допомагає у важкі часи не втрачати зосередженість на досягненні своїх цілей. Наприклад, Юлія Чекалова спробувала відновити свою роботу в новому для неї місті шляхом залучення вже наявних клієнтів, які переїхали з Харкова у західні області України.
Деякі приїжджали навіть з-за кордону. Юлія взяла в оренду приміщення, перевезла частину залишеного обладнання і запросила до роботи своїх співробітників. Найскладніше виявилося перевезти спеціальне обладнання. По-перше, воно унікальне і дороге; по-друге, на це потрібні були кошти. Та все вийшло добре, бо знайшлося і приміщення, і надійний перевізник, і склад тимчасового зберігання. Тобто, все необхідне вже було наявне, просто потрібно було лише організувати все, з’єднавши разом.
Юля перевезла частково клініку і частково виробництво. Бо розуміла, що не зможе потягнути велику оренду, не зможе спрогнозувати, яким буде попит.
Бізнес у Харкові зараз теж працює. До того, він масштабувався – клінік стало вже дві. Попит значно збільшився, оскільки багато стоматологічних медустанов закрилося. Звісно, питання безпеки залишається гострим.
Юлія розповідає, що до центрального входу в клініку прилетіла частина від ракети. Але, дякувати богу, не розірвалася.
«Працювати в Харкові дуже небезпечно. Я бачу, як мої знайомі змінилися. Мені здається, що вони внутрішньо змирилися: «Якщо «прилетить», то така моя доля». Річ йде навіть про дуже професійного анестезіолога, який після операцій на роботі їде допомагати пораненим бійцям».
Винахідливість. Це загальна риса всіх успішних людей. Як правило, вони здатні мислити нестандартно, розробляти інноваційні способи розв'язання проблем і бути універсальними у своєму підході до роботи.
В орендованому під виробництво приміщенні власними силами був зроблений якісний ремонт з урахуванням усіх санітарних вимог. На грантові кошти закупили високотехнологічне обладнання і почали випускати смачні, корисні, а головне – натуральні льодяники.
Зараз на виробництві почали випускати хімічні грілки. Команда Юлії виступила з ініціативою «Даруйте тепло». Кожен, хто купує дві зубних пасти для дорослих, автоматично стає учасником акції і грілки відправляються до підрозділів, щоб зігріти наших бійців.
А ще команда організувала для малюків справжню театральну виставу: «Всеволод та фабрика зубної пасти».
Комунікаційні та мережеві навички. В сучасному світі, як правило, для успішного ведення бізнесу потрібно мати навички спілкування. Ці навички є важливими для побудови успішних партнерських стосунків як у самому бізнесі, так і за його межами. Потрібно ефективно доносити свої ідеї, цілі та плани до інших і стежити за кількома проєктами одночасно.
Юлія Чекалова добре розуміла, що попит клієнтів, які переїхали з Харкова, рано чи пізно насититься. Тому її команда почала працювати над завоюванням довіри серед місцевих мешканців. Вони доклали багато зусиль, щоб нові клієнти мали про них дізнатися і побачити, що релоковані лікарі можуть працювати гарно і якісно. До цього залучали всі можливості – рекомендації клієнтів, соціальні мережі. Харків'ян підтримали в цьому навіть франківські колеги. І, за словами Юлії, це було дійсно чудово.
Також підприємиця зробила акцент на співпрацю з західними блогерами, лікарями і лідерами думок.
В Івано-Франківську бренд MFT активно розвивається. Підприємство бере участь у конференціях, виставках, подається на різні гранти та конкурси. І виграє. Зокрема бренд Юлії взяв участь у конкурсі підтримки інноваційного розвитку малого та середнього підприємництва в Івано-Франківській територіальній громаді у рамках проєкту «Нова економіка Івано-Франківська» та отримав ваучер, який використав для розробки нового сайту.
Пристрасть і рішучість. Палке бажання чогось досягти та розумова сила та наполегливість є ключовими складовими для успішного підприємництва. Однак, це може бути важко, особливо якщо доводиться мати справу зі скептиками, які кажуть, що підприємець не може цього зробити або не має того, що потрібно.
«То, мабуть, просто мій характер, говорить Юлія. - А ще я гостро відчуваю той смак успіху, коли бачу результат своєї роботи. З чим можна порівняти відчуття радості, коли до війни в Харкові я йшла повз полиці у супермаркеті і бачила, що хтось купує мою зубну пасту? Це круто, це класно, це дуже підтримує і мотивує працювати далі».
Безмежна енергія нашої героїні, глибоке бажання постійно розвиватися привели її до нових досягнень. Знання, чому і як вона це робить, сподіваємося, допоможе іншим зосередитися у важкі часи, а також надихне приєднатися до важливої місії – міцно тримати економічний фронт. А «Технополіс» продовжить розповідати захопливі історії підприємців, які взяли на себе відповідальність, попри всі виклики знайшли розв'язання проблем, які спричинила війна, і залишаються неймовірними.
Фото з відкритих джерел та соц.мереж Юлії Чекалової
|