Жінки гідно тримають стрій |
Військова агресія росії проти України викликала масштабні економічні збитки та втрати. Вона призвела до скорочення робочих місць і доходів, зменшення купівельної спроможності населення і обсягів накопичених активів. Та попри все підприємці дають раду викликам поточного моменту. Представники та представниці малого та середнього бізнесу навіть у цей складний час відіграють надзвичайно важливу роль в економіці України. До війни сегмент МСБ становив 99% всього бізнесу країни. Зараз ці пропорції змінилися через те, що є окуповані території, і бізнес, на жаль, зазнав великих втрат. Але й досі він є ядром нашої економіки. Серед засновників підприємств малого та середнього бізнесу, керівників та спеціалістів багато жінок. В складні для країни часи їх робота має неоціненне значення. Тому так важливо не лише підтримати жінок-підприємиць, а й показати успішні кейси та надихнути тих, хто ще вагається розпочинати власну справу.
Коли бажання займатися власною справою - сильніше за виклики Щоб подолати кризу, українки почали переформатовувати свій бізнес та оптимізовувати витрати. За результатами дослідження Опендатабот, 55% жінок-підприємиць продовжують свою діяльність попри війну - вони створюють нові продукти, послуги та робочі місця, приймають рішення, активно формуючи майбутнє нашої країни. Як стверджує дослідження, від 24 лютого 2022 року в Україні зареєстрували понад 202 тисячі нових малих бізнесів (ФОПів). Майже 48% відкритих за цей час малих бізнесів належить жінкам. Рівні можливості на робочому місці є рушійною силою економіки. Надання підтримки жінкам у бізнесі та підвищення видимості їхніх досягнень є метою економічної політики України. За даними ЄДРПОУ, частка жінок-керівниць серед усіх активних суб’єктів економічної діяльності становить 40 %. При цьому до повномасштабної війни, у 2021 році, за підрахунками Deloitte, в Україні налічувалося лише 18% керівниць. Ситуація змінюється, тому для економіки України важливо, щоб жінки мали змогу використовувати весь свій потенціал у своїй економічній діяльності. Це вимагає кількох різних підходів на різних рівнях. Все починається з потреби в нових прикладах для наслідування та з руйнування певних стереотипів.
Інтерв’ю з сильними жінками
Вікторія Карпова: «Мені комфортно бути підприємцем»
Дизайнерка одягу Вікторія Карпова є власницею підприємства, яке виготовляє дитячий і сімейний одяг. Тепер асортимент доповнився одягом для ЗСУ. - Пані Вікторіє, чи існує жіночий стиль управління, і якщо так, то чим він відрізняється? - На мою думку, стиль управляння не так пов’язаний зі статтю - більше з особистістю. Хоча у будь-якому випадку я можу сказати, що жіночий стиль, безумовно, відрізняється від чоловічого. Це суміш впевненого поводження та емоційної емпатії. Жінка-керівник добре зрозуміє жінку-працівника. Таким чином скорочується дистанція між нею та командою. Це є одночасно і «плюсом», і «мінусом». Я з тих, хто ставить командний дух на перший план. Так само жінки - більш творчі та сміливіші, навіть коли не мають ідеальної відповіді на черговий виклик. - Які навички особливо важливі для жінок-підприємиць сьогодні? - Я впевнена, що бути підприємцем – це круто. На перший погляд, звучить трохи поверхнево. Але в основному багато жінок прагнуть фінансової незалежності. А як бути більш незалежною, якщо не як заробляти самостійно? Вважаю, що найбільшою перешкодою на шляху деяких людей є занижена самооцінка. Я, наприклад, завжди прагнула самовдосконалення, а воно формується завдяки гарній підготовці, досвіду, який ви накопичили протягом свого життя. Робота над собою допомагає досягти успіху не тільки в бізнесі, а й в отриманні внутрішньої свободи. На додаток до цієї свободи жінці-підприємиці потрібна сміливість, наполегливість і невтомна відданість. Стійкість теж не завадить. - Що б ви порадили жінці, яка хоче розпочати власний бізнес? - Вірте в себе і довіряйте своїм силам. Добре мати амбітні цілі, але спробуйте себе спочатку як самозайнята особа. Уважно подивіться, куди слід вкласти свої сильні сторони. Але не зациклюйтеся на миттєвому результаті - він прийде з часом.
Марина Дубініна: «Жіночий бізнес - це про красу і силу»
Підприємиця, консультантка з питань грантового менеджменту та фандрейзінгу Марина Дубініна в найскладніші часи – на першому році повномасштабної війни – прийняла важливе рішення залишити керівну посаду і розпочати власну справу. - Пані Марино, що саме Ви вкладаєте в словосполучення «жіночий бізнес»? - Ще до 2014 року мені довелося долучитися до розробки маркетингової стратегії Донецької області. Тоді пролунало, що Донеччина буде позиціонуватись як «power and beauty» - сила і краса. Для мене це і про жіночий бізнес, але, мабуть, послідовність інша – краса і сила. - Але частка жінок серед засновників та керівників бізнесу значно менша, ніж чоловіків. Чому так? - Так. Незважаючи на наявні позитивні тренди та динаміку, чоловіки кількісно переважають жінок. Хоча в певних сферах мікро- та малого бізнесу лідирують жінки: відкрити невеличке підприємство жінкам куди легше, ніж змагатися за можливість очолити вже створене. Я вважаю, що це зумовлено тим, що традиційно жінки соціально сформовані інакше. Їм доводиться поєднувати сім’ю і роботу, бути багатозадачними і при цьому нести відповідальність за родину. Тому жінки часто віддають перевагу середній управлінській ланці в бізнесі. Кар’єра та бізнес вимагають багато часу та зусиль. Кожна жінка вирішує для себе: вартує воно цього чи ні. - Чи є у Вас професійний взірець? - Мені пощастило в житті познайомитись з багатьма чудовими людьми. Одна з них – колишня президентка Донецької торгово-промислової палати Ельвіра Севастьяненко, яка залишила після себе добрий слід та зробила неймовірний внесок не тільки в справу економічного розвитку Донецької області, а й мого життя. Я, справді, нею захоплююся. - Чи вважаєте Ви, що малий та середній бізнес в Україні стає більш гендерно збалансованим? - Безумовно! Цьому сприяє активний розвиток політик різноманітності. Підприємництво дає можливість жінкам набувати нових знань та вмінь, дає сфокусований погляд на перспективи майбутнього та відкриває можливості просування кар’єрними сходами вгору. Існує багато державних та міжнародних програм, які націлені на роботу з підприємствами малого та середнього бізнесу, які очолюють жінки, а також для активнішого залучення жінок у бізнес. Експертність жінок у багатьох сферах вже не ставлять під сумнів. І це дозволяє жінкам показувати високий результат в утвердженні гендерної рівності на всіх рівнях.
Світлана Насирова: «Я обожнюю те, що роблю!»
Як відомо, навчання багато не буває. Особливо, коли це практичні знання з підприємницької діяльності. В цьому впевнена бізнес-тренерка, ведуча стратегічних та командних сесій, PHD, доктор філософії в галузі адміністративного менеджменту, бізнес-консультантка зі стратегічного маркетингу, розвитку та сталості бізнесу Світлана Насирова. - Багато хто мене знає як бізнес-тренера. В мене поки активні дві сфери діяльності: бізнес консалтинг і тренінги. Можливо в майбутньому я від чогось відмовлюся, але зараз до цього точно не готова. Так, я обожнюю те, що роблю! - Пані Світлано, Ви напряму контактуєте з представницями малого та середнього бізнесу. Як оцінюєте стан підприємництва на поточний момент? - За останній рік стало зрозуміло, що український бізнес продемонстрував дивовижну стійкість і адаптивність. Згадайте лише контраст між «режимом виживання» після 24 лютого і переходом до довгострокового планування, яке переважає сьогодні. Ми, безсумнівно, живемо в історичні часи, і поруч з нами, а може й з нами, постійно трапляються історії, які перевертають свідомість, розкривають серця і дають неймовірну силу. - Серед них, певно, є й історії успіху жінок? - Так. Мене дуже вразили слова на одному з заходів, що ми надто мало розповідаємо історії жінок і їхній вклад в нашу перемогу. Адже в нашій боротьбі та майбутній перемозі велика частина належить саме жінкам, які роблять так багато. Кожна на своєму фронті. - Ви навчаєте підприємців. А чи проводите особисто для себе стратсесії? ⠀ – Так, проводжу. Я вірю, що це суттєво підвищує ефективність та результативність бізнесу. І, звичайно, я залучаю зовнішнього консультанта для власної стратегічної сесії. Бо це, як лікарю буває потрібен лікар, адже яким би геніальним ти не був, сам себе ніколи не прооперуєш. Зовнішній погляд – це важливо, ти не можеш себе віддзеркалити. Хтось має бути провідником, ставити питання, структурувати та надихати тебе йти туди, куди іноді не хочеться. - А чи не призводить постійна робота до емоційного вигорання? - Ні! Якщо людина багато працює, це не призводить до вигорання. Яскраві цілі та результати не призводять до вигорання. А що призводить? Незавершені справи, недосягнуті цілі, відсутність результатів, токсичне оточення тощо. Цілі є паливом для життєвої енергії. Вигорання не може наступити, якщо не було горіння. Якщо не було у вас цілей, що надихають, нема чому вигорати.
Людмила Степаненко: «Підтримка на всіх рівнях – запорука успіху жінок»
Директорка ПЗВ ДТПП «Міжнародного інституту підприємництва» Людмила Степаненко впевнена, що останніми роками популяризація теми жіночого підприємництва тільки зростає. - Пані Людмила, як зазвичай жінки приходять у бізнес? - Я не підприємець і не можу дати точної відповіді у загальноприйнятому розумінні. Можу лише поділитись своїми спостереженнями. В рамках багатьох навчальних заходів, які були організовані командою ПЗВ Донецької ТПП «Міжнародний інститут підприємництва», я стала свідком старту та розквіту багатьох успішних бізнес-леді. На мій погляд, роль жінки як хранительки сімейного вогнища, яка успішно веде сімейний уклад; матері, яка має дбати про дітей - стала загальноприйнятим стереотипом. Саме це помилкове бачення багато років не давало жінкам можливість розкрити свій підприємницький потенціал. Жінка у бізнесі – це вибір ще однієї ролі. І, як показує практика, перетворення сімейного «менеджера» на повноправну господиню свого бізнесу демонструє світу величезний жіночий потенціал. Цілеспрямованість, організованість, бажання розвиватися та освоювати нові знання у поєднанні з емпатією, турботою та красою – це показники успішності жіночого бізнесу. Бізнес для жінки - це не тільки мета досягти високих фінансових показників - це її дітище, яке вона ретельно продумує, поступово дає йому зростати, піклується та отримує задоволення від отриманих результатів. Ще жіночий бізнес — це прояв лідерських якостей, уміння бути наполегливим і, коли необхідно, чинити опір соціальному тиску та відстоювати свої межі. А яка у наших українських жінок сила духу! З вторгненням в Україну російських окупантів багато з дружин успішно продовжили справу своїх чоловіків-воїнів, які захищають нашу країну. А яка мобільність і бізнес-гнучкість, так вміло та оперативно перебудувати налагоджений бізнес, адаптуватися до реалій сьогодення - не під силу іншому чоловікові. Саме такі трансформації я спостерігаю, коли порівнюю старт наших жінок із сьогоднішніми їхніми досягненнями у бізнесі. - Але навіть сильним потрібна підтримка. Які наразі є можливості для жінок? - Розпочати бізнес складніше, аніж виконувати будь-яку іншу роботу. Успішним підприємницям необхідно добре орієнтуватися в різних сферах: продажі, маркетинг, фінанси, операції, управління людськими ресурсами тощо. Крім того, створення підприємства з нуля вимагає творчого підходу, наполегливості та постійного навчання. Як я говорила вище, наші жінки цілеспрямовані, цікаві, креативні і найголовніше - вони мають стійке бажання розвиватися! У рамках навчальних тренінгів, організованих Донецькою ТПП, ми побачили, що наявний потенціал, силу та бажання розвиватися необхідно посилити. Жінки з властивою їм відкритістю зізнавалися, вони готові розпочати свій бізнес і мають бажання вивести на новий діючий рівень, але їм не вистачає знань і компетенцій. Тому було вирішено запросити одних із найкращих тренерів України та провести цілу низку навчальних тренінгів з жіночого лідерства, побудови особистісного бренду, ми не залишили поза увагою фінансову грамотність, маркетинг та продажі. За рік посиленої та натхненної роботи ми побачили прогрес у бізнес діяльності наших бізнес-леді: вони стали більш системно підходити до своєї справи, вони стали більш впевненими, більш публічними, багатьох із них я зараз бачу в ролі спікерів та експертів. З 2016 по 2022 рік у Донецькій ТПП пройшли навчання понад 600 підприємиць. Сьогодні на ринку навчальних програм та консалтингового супроводу бізнесу досить багато програм розвитку саме жіночого підприємництва. При чому, ці програми для учасниць проводяться безкоштовно за рахунок міжнародної донорської підтримки, і це ще одна можливість посилити свій потенціал. Тому, хто вирішив стати на непростий шлях ведення свого бізнесу, – це час для додаткового розвитку та отримання актуальних знань та компетенцій. - Існує думка, що бізнес – це переважно чоловіча справа і жінки-підприємиці, займаючись ним, мимоволі стають сильнішими, жорсткішими. Тобто дещо втрачають притаманні жінці якості. Чи погоджуєтесь з цим? - Вміло збалансоване «колесо життєвого балансу» не дозволить розумній, організованій жінці перетворитися на запеклу істоту жіночої статі. Звичайно, це непросто, адже природою закладено, що жінка залишиться люблячою матір'ю, дбайливою дружиною. А бізнес-навантаження іноді можуть вибити з колії. Але саме усвідомленість того, що ти сильна жінка, яка йде до мети, вміє планувати і «їсть слона по шматочках», дає перевагу перед чоловіками. А для деяких представників чоловічої бізнес-спільноти іноді й родина може стати на заваді. У жінки-підприємиці так не буває. І ще одне спостереження – саме ті жінки-підприємиці, які мають реальну емоційну підтримку з боку своїх чоловіків, які в них вірять, підтримують та мотивують до розвитку, йдуть до успіху сміливо, впевнено та з посмішкою.
Тетяна Шепшелей: «Щоб бути самій собі босом, треба домовитись зі своєю родиною»
Власниці салону краси Тетяні Шепшелей подобається працювати в команді, поруч з жінками, які створюють красу. - Пані Тетяно, жінок-засновниць бізнесу менше ніж чоловіків. На Вашу думку, чому? - Я вважаю, що жінки менш схильні до ризику та більше тривожаться. Із заснуванням своєї справи пов’язано багато невизначеності та непередбачуваності. Крім того, жінки соціально сформовані інакше – ми прагнемо все самі вивчити досконально, а чоловіки зазвичай делегують роботу. Жінки прагнуть спільної роботи в команді та згуртованості: це параметри, які, з мого досвіду, важливіші для бізнес-леді. - Яка бізнес-сцена є більш жіночою? - Кожна! Без винятку! А щоб зробити їх жіночними, необхідна рання підтримка в довгостроковій перспективі. Важливо розширити можливості дівчат у їх самооцінці та самореалізації. А ще потрібна підтримка родини. Мені ніколи не доводилося долати гендерні межі чи перешкоди. Може, просто пощастило, але це моя особиста історія. Мій чоловік теж займається бізнесом, тому ми організовуємо себе дуже рівномірно і дуже добре розділяємось. Це те, що ми сприймаємо як належне, тому що ми так живемо. Моя сім'я також добре реагує на моє рішення займатися своєю справою. На одному з тренінгів я почула таку пораду: «Хочете стати сама для себе босом? Домовтеся зі своєю родиною». Мені це вдалося. - Що б Ви порадили молодій жінці, яка хоче стати успішною у своєму ділі? - Вчитися, широко спілкуватися та брати приклад з жінок, які пішли подібним шляхом. Жінки повинні використовувати кожен доступний для них етап. Я думаю, що потрібно припинити пристосовуватися до чоловічих ритуалів. І більше впевненості!
“Матеріал написаний за підтримки ГО “Інститут масової інформації, що реалізує проєкт “Підтримка активних громадян під тиском в Україні” за фінансової підтримки Європейського Союзу”
|
||
| ||
Найбільш читане
- ЗАПРОШУЄМО ПРОСЛУХАТИ НОВИЙ ЕПІЗОД ПОДКАСТА ДОНЕЦЬКОЇ ТПП "ШВИДШЕ, ЕФЕКТИВНІШЕ, УСПІШНІШЕ: ІНСТРУМЕНТИ ТАЙМ-МЕНЕДЖМЕНТУ ДЛЯ БІЗНЕСУ"
- ПОГЛИБЛЕНІ ІНСАЙТИ, НЕВИЧЕРПНІ МОЖЛИВОСТІ DONETSKCCI_PODCAST - НОВИЙ ІНСТРУМЕНТ ОСВІТЛЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ СИСТЕМИ
- Як вести бізнес попри кризу: п'ять порад для успіху від релокованої підприємиці з Донеччини
- По місту в Краматорському районі росіяни вдарили трьома керованими авіабомбами
- Підприємець із Краматорська успішно скористався шансом, релокувавши бізнес до столиці
Останні народні новини
- Суперлюдяність в тренді! Сінево та Superhumans звітують про перші результати партнерства
- Коли голова правління ГО СГТ «Вітерець» виконає рішення суду?
- Відновлюємо чемпіонат України з кросмінтону
- Відновлюємо чемпіонат України з кросмінтону
- Безоплатний доступ до сучасної лабораторної діагностики кожному!
Даючи рекламу одночасно у дві газети - "Технополіс" и "Четвер", Ви заощаджуєте гроші, а реклама працює вдвічі ефективніше! Телефони відділу реклами:
(06264) 3-43-68
(06264) 3-57-44
050-855-05-12
Найкоментованіше
Опитування
Результати: 70
Погода у Краматорську
вологість:
тиск:
вітер:
Коментарі