Чужа думка як ресурс |
Війна в Україні точиться сьогодні не тільки на полях боїв, на морі та в небі, вона завзято йде в інформаційному просторі: в ефірах телеканалів, в інтернеті, у соцмережах – там де значною мірою формується громадська думка. І нехай ця зброя залишає людей живими, та декому стовідсотково «відриває голови».
Технологія з минулого Пропаганда – це не вигадка сучасників. Саме це слово від латини і в перекладі означає «те, що має бути поширене». Пропаганду широко використовували ще в темному Середньовіччі: тоді від суспільної думки ніщо не залежало, тому маніпуляції були спрямовані на впливові групи населення. А вони вже несли потрібні сигнали у маси. Та світ невпинно йде вперед і еволюціонує. З урбанізацією та розвитком ЗМІ з'явилася облудна ідея, що згода масового суспільства має бути неодмінною умовою успіху будь-якої діяльності, зокрема державної. Так маніпуляція масовою свідомістю перетворилася на панівну технологію, на найважливіший інструмент впливу та управління думками. На жаль, політичний вплив на мізки не тільки все ще залишається частиною нашого життя, а й став її головним і невід'ємним інструментом. Особливо в останні часи, коли Росія розпочала активно проводити брудну політику відносно України. Нічого принципово нового в нинішній ситуації немає - люди за всіх часів охоче вірили в приємну їм брехню і приймали важливі рішення на основі фантастичних уявлень. Москва не вигадувала і не запускала цей процес, вона лише грає на цьому полі - дуже активно та із задоволенням.
Фото – euvsdisinfo.eu
Точно в ціль Перш ніж говорити про пропаганду сьогодення, слід розгадати, чому люди сприйнятливі до впливу? Попри величезні гроші, що витрачають на маніпулювання людьми, слід визнати, що ця справа в реальності не варта надто великих зусиль, оскільки ця пропаганда, як кажуть англійці, «проповідує вже зверненим». Тобто, її аудиторія - це ті, хто вже готовий у все це вірити. І російська пропаганда весь час працювала і продовжує працювати прицільно: кожна теза розрахована на певну аудиторію, для кожної групи вигадується своя «реклама». Найактивніше, звичайно, вплив працює через телевізор. Україна досить пізно розпочала роботу над відключенням від ефіру російських телеканалів та радіо. Та тим, кому московська пропаганда прийшлася до смаку, заборона не стала на заваді - вони встановили супутникові антени. Серед тих, хто не розуміє реальної картини того, що відбувається, хто ще застав часи Радянського Союзу, знаходяться здебільшого люди старшого віку, популярною мовою яких є російська. Запровадження державної мови, навіть поступове, багато з них сприймало як знущання. Тим краще «заходила» теза російських медійників про «благородну мету» - відновлення Радянського Союзу в тому чи іншому вигляді. Величезну тугу за СРСР підтримували професійно створені програми, фільми та серіали. Механізм людської психіки працює таким чином, що з усієї безлічі фактів, що валиться на неї, вихоплюються лише ті, які вже відповідають картині світу, що склалася. В результаті, люди замикаються у своїх інформаційних коконах. Нерідко можна стати свідком розмов, в яких пенсіонери як мантру повторюють: «В Росії літні люди живуть краще. Пенсії там вищі, газ дешевший, медичні послуги безоплатні». Що стосується молоді, то і для них було розроблено низку ворожих наративів. Так люди з низьким рівнем освіченості з легкістю вірять, наприклад, у різні теорії змови. Тут проситься така аналогія - як із горщика можна дістати лише те, що в нього попередньо поклали, - так і від людини, яка перебуває в інформаційній облозі, не варто очікувати критичного мислення. Розвиток інтернету призвів до появи незліченної множини каналів інформації і з ними - незліченної множини «варіацій правди». Брехня помножена на імперські амбіції, призводить до того, що межі об'єктивної істини в умах частини аудиторії розмиваються; інформація, яку намагаються донести солідні видання та відповідальні політики, ставиться на одну дошку з маренням конспірологів. З початком повномасштабної російської агресії ситуація змінюється. Але, на жаль, не досить швидко. «Розмита» трагедія Важко переоцінити значення самого процесу формування суспільної думки. А в епоху легкодоступних і численних джерел інформації, саме її правдивість є проблемою номер один. Мета пропаганди – показати, що такої речі як правда, не існує взагалі. І головна проблема суспільства в тому, що це працює! Можливо пропагандистам не вдається стовідсотково переконати людей, що чорне – це біле, але цільову вже підготовану аудиторію змушують сумніватися. Створюють потворну картину світу, де «все не так однозначно». Гірким прикладом стала трагічна подія на залізничному вокзалі в Краматорську на Донеччині. Там 8 квітня внаслідок обстрілу російськими військами на платформі загинули 59 людей, більше ніж 100 були тяжко поранені. В той час на вокзалі перебували тисячі жителів Донеччини, адже проходила евакуація дорослих та дітей до більш безпечних областей України. Експертиза СБУ показала, що ракетний обстріл залізничного вокзалу у Краматорську здійснили з окупованої частини Донеччини. Але зразу після обстрілу, повідомляючи про цю трагедію, російські пропагандисти відразу почали пропонувати росіянам та українцям різні маячні теорії – все заради того, щоб «знизити градус» трагедії. Версій було безліч. Одна з найпоширеніших - «російська армія на озброєнні не має ракетних комплексів «Точка-У»; друга - «Україна просто вбила своїх громадян, щоб звалити провину на Росію та посилити тиск на Москву із боку Заходу». А ще такі: «мешканці Донбасу – російськомовні, їх українцям не шкода», «це були некондиційні ракети, спрямовані на об'єкт російських військ, але збилися з курсу». Російські пропагандисти дуже добре розуміють, якщо повторювати це постійно і голосно, то незабаром глядач заборонених телеканалів, або користувач соціальних мереж скаже: «Із загибеллю людей в Краматорську 8 квітня все не так однозначно…». Більш того, у вир брехні втягуються інші «факти». «На вокзалі в Краматорську відбулося те саме, що й у Бучі. З військового погляду удар по цивільному вокзалу немає жодної тактичної користі. Вірніше, користь лише Києву – удар ракетою зриває евакуацію людей, залишаючи їх у Краматорську як «живий щит» - такі тези розповсюджували російські ЗМІ. Щоб посилити «ефект» в інтернеті з'явилася «офіційна новина» про те, що Басманний суд Москви заочно заарештував командира 19-ї ракетної бригади ЗСУ як винного у ракетному обстрілі залізничного вокзалу в Краматорську. Звісно, в Краматорську люди знають, хто насправді винен у цьому масовому вбивстві мирних громадян, але російська брехня розрахована на свого зовнішнього споживача. І це перекручення фактів працює на закріплення образу ворога та дегуманізації українців. Саме так і працює російська пропаганда. Видається набір версій, і в результаті те, що дійсно має значення - трагічна загибель людей - дітей та дорослих - знецінюється.
На корпусі ракети, яка впала в Краматорську Донецької області, біля хвоста видно напис — "за детей"
Не піддавайся! Слід визнати, що прямо боротися з дезінформацією – викриваючи її та спростовуючи - справа сумнівна, зокрема, тому що насамперед слід відтворювати цю дезінформацію, постійно відстаючи на крок і, на відміну від джерела дезінформації, обмежуючись рамками істини та моралі - тобто знаходитися у свідомо програшному положенні. Є досить простий тест, який дозволяє визначити, наскільки людина схильна до впливу пропаганди - тест на суперечність. Здавалося б, ми всі розумні люди, ніколи не суперечимо собі та помічаємо, коли наш співрозмовник це робить. Але російська пропаганда спокійнісінько використовує взаємосуперечливі заяви. Наприклад, що української держави не існує та одразу – що українська держава вбиває своїх громадян. Що українська армія жене людей зі своїх домівок і зриває евакуацію. Що української мови немає – і що російськомовних на Донбасі змушують говорити українською. Отже, слід визнати, що пропагандисти працюють невтомно, весь час підвищуючи свій рівень. Тому не зайвим буде нагадати деякі ознаки пропаганди: - цілеспрямоване зведення кольорового до чорно-білого, а багатовимірного до двовимірного – поле особистого морального вибору та відповідальності звужується. Простіше кажучи - різноманітний спектр думок не враховується; - йде систематична апеляція до розумових образів, що формують неприйняття та ненависть до чужих цінностей та рішень; - робота «під прикриттям журналістики», прагнення грати чи виконувати роль первинного джерела новин - наприклад, коли авторська думка подається як загальноприйнята та всім очевидна; - відбір фактів або маніпуляція ними, звернення, що дезінформують статистичні дані, думки, включаючи експертні; - замовчування чи зсув акцентів там, де неможлива пряма дезінформація; - присутність «образу ворога». - формування переконання у моральній виправданості будь-якого вчинку стосовно «ворога», зокрема - внутрішнього; - гра на емоціях, страхах, упередженнях, найчастіше пов'язаних з потенційною військовою загрозою; - активне використання історій про злодіяння та звірства, жорстокість і насильство.
Матеріал підготовлений за підтримки Фонду для незалежних журналістів Східної Європи |
||
| ||
Найбільш читане
- ВИЙШОВ П’ЯТИЙ ВИПУСК ПОДКАСТА ВІД ДОНЕЦЬКОЇ ТПП "ПРО ФОРС-МАЖОР: НЕВІДОМІ ВИКЛИКИ АБО ЯК ДОВЕСТИ ОБСТАВИНИ НЕПЕРЕБОРНОЇ СИЛИ"
- ЗАПРОШУЄМО ПРОСЛУХАТИ НОВИЙ ЕПІЗОД ПОДКАСТА ДОНЕЦЬКОЇ ТПП "ШВИДШЕ, ЕФЕКТИВНІШЕ, УСПІШНІШЕ: ІНСТРУМЕНТИ ТАЙМ-МЕНЕДЖМЕНТУ ДЛЯ БІЗНЕСУ"
- ПОГЛИБЛЕНІ ІНСАЙТИ, НЕВИЧЕРПНІ МОЖЛИВОСТІ DONETSKCCI_PODCAST - НОВИЙ ІНСТРУМЕНТ ОСВІТЛЕННЯ ДІЯЛЬНОСТІ СИСТЕМИ
- Змінюємо правила гри або як облаштування інклюзивних ігрових майданчиків допомагає руйнувати бар’єри
- По місту в Краматорському районі росіяни вдарили трьома керованими авіабомбами
Останні народні новини
- Суперлюдяність в тренді! Сінево та Superhumans звітують про перші результати партнерства
- Коли голова правління ГО СГТ «Вітерець» виконає рішення суду?
- Відновлюємо чемпіонат України з кросмінтону
- Відновлюємо чемпіонат України з кросмінтону
- Безоплатний доступ до сучасної лабораторної діагностики кожному!
Даючи рекламу одночасно у дві газети - "Технополіс" и "Четвер", Ви заощаджуєте гроші, а реклама працює вдвічі ефективніше! Телефони відділу реклами:
(06264) 3-43-68
(06264) 3-57-44
050-855-05-12
Найкоментованіше
Опитування
Результати: 70
Погода у Краматорську
вологість:
тиск:
вітер: