Попри нищівну іноді критику багатьох реформ, що започатковані й проводяться в Україні, реформа децентралізації беззаперечно визнана самою успішною. Вона змінила ситуацію на місцях і дала можливість громадам самим витрачати свої кошти, розв'язувати проблеми та розвивати території. Збудовані дороги, оснащені сучасним обладнанням школи, відремонтовані дитячі садочки, нові автобуси, клуби, стадіони – все це наявний результат децентралізації. На сьогодні 67% громадян України живуть в умовах реформи, а 33% з різних причин поки що не мають можливості скорристатися всіма перевагамии децентралізації. Одна з цих причин дуже поважна і дуже болюча – частина Донбасу більше ніж п’ять років не контролюються українською владою, перебуваючи у полоні незаконних збройних формувань. Втім нещодавно Кабмін своїм розпорядженням затвердив план формування територіальних громад на тимчасово окупованих територіях Донеччини. Передбачається, що там після звільнення буде створено двадцять ОТГ. Чи є такий розподіл доцільним і коли заплановане має бути втілене у життя? Саме на такі непрості питання відповідав радник з питань децентралізації Донецького центру розвитку місцевого самоврядування (ЦРМС) Максим Ткач.
- Кабмін здійснив розподіл окупованої частини Донецької області. Але це лише на папері… - Звісно, децентралізація цих територій почнеться лише після повернення туди української влади політико-дипломатичним шляхом. Коли це відбудеться, на жаль, поки невідомо. Сподіваємося, що якнайшвидше. Втім ми розуміємо, що на окупованих територіях живуть громадяни України й усі інституції повинні буди готовими будь яку хвилину розпочати свою роботу. Тому Уряд і затвердив план формування об'єднаних територіальних громад на тимчасово окупованих територіях Донецької області. Таким чином, вся Донецька область отримала необхідний інструмент для активного розвитку вже на наступний день після звільнення від російської окупації. - Закон про об'єднання територіальних громад, як і наступні нормативні акти Мінрегіонбуду, декларує добровільність процесу. Але при цьому поставлені жорсткі рамки - завершити об'єднання до 2020 року. Чи не стане це певною дискримінацією у відношенні до мешканців тимчасово окупованих районів Донеччини? За них вже все вирішили. - Це, дійсно, важливе питання. Поки що в законодавстві немає норми про строк завершення реформи місцевого самоврядування, а саме створення ОТГ. Визначальним фактором наразі об'єднання тер громад є забезпечення їхньої спроможності та принцип добровільності. Але в випадку створення ОТГ на окремих територіях після відновлення територіальної цілісності буде здійснюватись особливий підхід, що буде притаманний перехідному періоду, який, як ми розуміємо, неодмінно буде мати місце. - Згідно з Перспективним планом формування громад, на тимчасово непідконтрольній українській владі територіях планується створити двадцять ОТГ. Чому саме двадцять, а не дев'ятнадцять або двадцять дві? - Їх може бути і більше, і менше. Перспективний план обов’язково буде корегуватися. Взагалі робота над Перспективним планом, за яким вся територія Донецької області була поділена на потенційні громади, почалася ще минулого року, адже це дуже кропітка робота. Але, в цілому, для впровадження реформи повинні бути створені умови політико-дипломатичним шляхом. - Яким саме показниками користувалися фахівці? Адже люди виїжджали з окупованих міст, залишали свої оселі. Хтось вивозив бізнес, хтось відкривав новий. Багато промислового обладнання і навіть цілих підприємств окупанти вивезли за кордон… - Так, це проблема. Потенційні ОТГ на тимчасово непідконтрольній території вважаються спроможними за старими економічно-соціальними показниками, яким вже понад п'ять років. Наразі немає можливості отримати точну інформацію щодо стану економіки в цій частині Донецької області. А значить, Перспективний план надалі може бути значно скоригований. Наразі в Донецькій області створені та повністю функціонують 11 ОТГ. Ще сім громад пройшли процедуру об’єднання, але чекають від ЦВК на призначення перших виборів. Перші вибори не призначають з різних причин, основні з них — безпекове питання та проблеми з врегулюванням адміністративно-територіального устрою. На території Донеччині, що не контролюється урядом, пропонується створити різні громади: міські, сільські та селищні. У деяких з них вийде так, що одне місто буде підпорядковане іншому. Наприклад, планується, що до складу Харцизької міської ОТГ увійде місто Зугрес, до Донецької міської ОТГ — місто Моспіно.
- За всіма планами стоять живі люди. На окупованих територіях вони зазнали лиха, зневірилися і часто навіть не цікавляться реформами, що відбуваються в Україні. Чи можливо з поверненням під контроль української влади окупованих територій, так би мовити, повернути довіру громадян, націлити їх на позитивні зміни? - Скажу відверто, рішення Уряду по розподілу тимчасово окупованої території, з моєї точки зору, має величезне символычне значення саме для людей. Україна показує, що люди, які не за своїм бажанням опинилися відрізані від реформ, тим не менш мають право скористатися їхніми перевагами. Нехай навіть згодом. Але це неодмінно буде та виключно політико-дипломатичним шляхом. Важливо, щоб люди бачили власне майбутнє після відновлення територіальної цілісності, свої перспективи розвитку.
Матеріал створено за підтримки ГО «Інтерньюз-Україна» та «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews. |
Коментарі